Business Art Service vertegenwoordigd in Stedelijk Museum Schiedam

Business Art Service gaat graag de samenwerking aan met partners in het culturele veld. In het Stedelijk Museum Schiedam hangt binnenkort een werk van kunstenares Barbara Broekman (1955) uit onze kunstcollectie. Ter ere van het honderdjarig bestaan van het actieve vrouwenkiesrecht in Nederland organiseert het museum aankomende zomer de tentoonstelling Meesterlijke vrouwen* Tien avant-garde kunstenaars die je gezien moet hebben. Business Art Service stelt het werk Afrika I van Barbara Broekman ter beschikking.

Bij vrouwelijke kunstenaars denk je waarschijnlijk niet aan monumentale portretten, stevige abstractie en glas-in-loodramen van meer dan 47 vierkante meter. Stedelijk Museum Schiedam brengt deze zomer een ode aan tien vrouwelijke kunstenaars die in hun eigen tijd en kunstdiscipline onderscheidend waren. Denk hierbij aan de portretten van Charley Toorop (1891-1955), de sculpturen van Lotti van der Gaag (1923-1999) en de foto’s van Eva Besnyö (1910-2003).

Barbara Broekman,  Afrika I

Barbara Broekman, Afrika I

Barbara Broekman,  Afrika I  - techniek detail

Barbara Broekman, Afrika I - techniek detail

Op het ere-toneel van de kunstwereld deden vrouwelijke kunstenaars lang niet mee. Eerst werden zij niet toegelaten tot de kunstacademies, maar nu hier zelfs meer vrouwelijke dan mannelijke studenten studeren, is de verhouding eveneens scheef. Slechts 13% van alle tentoongestelde kunst in musea is gemaakt door een vrouw.**

De tien kunstenaressen zijn gekoppeld aan hedendaagse vrouwelijke kunstenaars die verwant zijn door eenzelfde gebruik van thema’s, vormen of materiaal. Zo is Adya van Rees-Dutilh (1876-1959), een pionierend naaldkunstenares uit de eerste helft van de twintigste eeuw, gekoppeld aan Barbara Broekman. Zo toont het Stedelijk Museum Schiedam dat de oudere generatie ook deel is van de toekomst.

Adya van Rees-Dutilh maakt aanvankelijk figuratieve broderies, maar ontwikkelde zich in de richting van algehele abstractie. Ze is één van de eerste Nederlandse kunstenaars die een volledig abstract werk maakte. Juist buiten Nederland wordt Van Rees een grote naam, en is bekend binnen een groot netwerk met, onder andere, veel bekende Dada-kunstenaars. Barbara Broekman kan ook wel gezien worden als de hedendaagse evenknie van Adya van Rees. Broekman wordt bekend met haar grote wandtapijten met een dubbele laag. Aanvankelijk word je gegrepen door de intense kleuren en vloeiende lijnen, maar later doemt de voorstelling op uit de materie. Broekman gebruikt fragmenten uit de hedendaagse beeldcultuur in haar werk. Vaak kiest ze hierbij voor politiek engagement, zoals foto’s over vervuiling of armoede. In de collectie van Business Art Service is Broekman met een aantal werken vertegenwoordigd. Zo ook het werk Afrika I.

Het werk van Broekman staat klaar voor transport naar Schiedam

Het werk van Broekman staat klaar voor transport naar Schiedam

Preview:  Afrika I  op zaal in Stedelijk Museum Schiedam

Preview: Afrika I op zaal in Stedelijk Museum Schiedam

In Afrika I zijn twee foto’s op canvas versneden tot repen en vervolgens vervlochten tot een nieuw tapijt. Het beeld van vijf Afrikaanse vrouwen is gecombineerd met rode, oranje en witte repen canvas. Er ontstaat een intrigerend beeld waarin abstractie en figuratie een spannende relatie met elkaar aangaan. In deze zin is het werk van Broekman verwant aan dat van Adya van Rees, die in haar werk zoekt naar een manier om klassieke thema’s uit te voeren in de beeldtaal van haar tijd. Naast hun verwante zoektocht naar geometrische abstractie zijn de twee kunstenaressen verbonden in hun materiaalkeuze, namelijk textiel.

Vanaf 15 juni tot 8 september is Afrika I te bewonderen in de tentoonstelling Meesterlijke vrouwen* in Stedelijk Museum Schiedam.

**Bron: https://www.mamacash.org/nl/vrouwen-in-kunst-en-cultuur-zwaar-ondervertegenwoordigd

Puck Barendrecht