Case Study Kunst op Kantoor: De Deutsche Bank

De Deutsche Bank heeft een lange traditie in het ondersteunen van kunst & muziek. Ze zijn van mening dat kunst & muziek de belangrijkste bronnen van creativiteit en inspiratie zijn. Zij stellen de geest open voor innovatieve oplossingen en hebben daarom ook veel kunst op kantoor.

Onder het motto “Kunst werkt” en “Creativiteit is een bron voor innovatie en vooruitgang”, werkt de Deutsche Bank al meer dan 35 jaar intensief met kunst.

Business Art Service - Deutsche Bank.jpg

Kunst op kantoor

“Er zijn vele bedrijven die gaan voor ‘lean and clean’ werkplekken, ontworpen om personeel te motiveren om alleen hun werk te doen zonder afleiding, maar er is geen wetenschapper die gelooft dat deze benadering productiviteit verhoogt of zorgt voor blijere werknemers. Als je investeert in een prettige werkomgeving voelen mensen zich veel gelukkiger en werken beter. Een hele goede manier om dit te doen is door te werken met kunst,” legt Dr. Craig Knight uit. Hij heeft 12 jaar de psychologie van de werkomgeving bestudeerd op de Universiteit van Exeter (UK). Hij leidde de onderzoeksgroep Identity Realisation (IDR).

Business Art Service - lean clean office.jpg

De Deutsche Bank gelooft ook in deze benadering. Ze hebben zelfs één van de grootste corporate kunstcollecties in de wereld met zo’n 60.000 kunstwerken in 900 kantoren in 40 landen. Er is een interactieve app die de werknemers meer vertelt over de werken waar ze naar kijken en er is een ‘Artothek’, een plek waar mensen naar toe kunnen gaan en advies kunnen vragen van een expert over het uitkiezen van een kunstwerk voor op kantoor. De bank organiseert daarnaast ook bijeenkomsten met kunstenaars.

Business Art Service - Deutsche Bank.jpg

“Het is niet vaak dat een bankier de kans krijgt om met een kunstenaar te spreken,” zegt Friedhelm Hütte, wereldwijd hoofd kunst bij de Deutsche Bank. “Kunst biedt een opening naar de sociale, politieke en economische schoonheden in de wereld en dit maakt het tot een goede inspiratie bron, want wij als bedrijf leven van het ontwikkelen van nieuwe ideeën voor klanten en moeten reageren op wat er gebeurt in de wereld.”

De bank koopt graag kunst van hedendaagse kunstenaars, met de nadruk op tekeningen en fotografie. “We houden van dingen die innovatief en spontaan zijn”, zegt Hütte.

Business Art Service

Naast de decoratieve functie van kunst, zet de Deutsche Bank kunst dus breder in. Kunst als bron van inspiratie, creativiteit en innovatie. Kunst helpt de Deutsche Bank letterlijk bij het behalen van de zakelijke doelen.

Ben je benieuwd hoe dit voor jouw bedrijf kan werken en wat dit jullie gaat opleveren?

Maak dan vrijblijvend een afspraak met een van onze Art Consultants.

Business Art Service is dé expert in het slim inzetten van de effecten van kunst voor bedrijven.

Annemieke Hoogendoorn