Het belang van de optimale employee experience

“The future of work is all about the employee experience,” zo stelt de Amerikaanse onderzoeker Jacob Morgan. Gelukkige medewerkers die zich thuis voelen, en elke dag het beste van zichzelf geven, zijn de sleutel tot succes. Van de klanttevredenheid tot de omzet en de reputatie van de organisatie. Maar hoe zorg je ervoor dat medewerkers met plezier en toewijding bij je werken? Het antwoord ligt in het creëren van de optimale employee experience (EX). 

Bij het creëren van de optimale employee experience wil je medewerkers op de juiste manier faciliteren zodat ze als persoon lekker in hun vel te zitten en succesvol kunnen werken. Dit begint op het eerste moment dat een potentiële medewerker met een organisatie in contact komt, en eindigt pas na zijn vertrek. 

De employee experience is een optelsom van alle ervaringen die een (potentiële) medewerker heeft met jouw organisatie. Zijn deze ervaringen optimaal, dan is uit onderzoek gebleken dat de medewerker productiever is, kwalitatief beter werk aflevert en hogere klanttevredenheidsscores haalt. Bovendien daalt dan het afwezigheids- en uitvalpercentage. 

Bas nieuwe foto's.jpg

Aantrekken en behouden personeel

Een andere reden om te investeren in de employee experience is de huidige ‘war for talent’. Organisaties beseffen dat ze zich sterk moeten onderscheiden van concurrenten om talent aan te trekken én te behouden. Werken aan de reputatie en het bedrijf positioneren als een aantrekkelijke plek om te werken staat dan ook steeds hoger op de agenda.

Employee experience verbeteren

Volgens onderzoek van Deloitte ziet 80 procent van de leidinggevenden het belang van de employee experience, maar beoordeelt slechts 22 procent hun eigen EX als positief. Hier is dus veel winst te behalen. 

Maar hoe verbeter je nu de employee experience? 

Dat kan vooral door te werken aan de bedrijfscultuur, het inzetten van de juiste technologie en door te investeren in de fysieke werkomgeving.

  • Wat betreft de bedrijfscultuur gaat het om een goede interactie tussen de medewerkers. De sociale relaties op de werkvloer hebben een sterke invloed op onze effectiviteit en de perceptie die we hebben van onze organisatie. Denk hier aan het inzetten van bedrijfsuitjes, een vrijdagmiddagborrel of een gezamenlijke lunch. 

  • Binnen de technologie draait het om de tools die medewerkers nodig hebben om hun werk goed te kunnen uitvoeren. Biedt jij als organisatie de juiste technologieën? En kunnen medewerkers hier ook goed mee omgaan? 

  • De fysieke werkomgeving wordt als één van de belangrijkste onderdelen van de employee experience gezien. Het gaat hierbij om het inrichten van de individuele- en teamwerkplekken en de juiste omgevingsfactoren. 

De ideale werkomgeving

Bij het creëren van de ideale fysieke werkomgeving staan er twee vragen centraal. 

  1. Welke werkzaamheden moet er gedaan worden?

  2. Hoe kunnen de medewerkers gefaciliteerd worden om hun werk zo goed mogelijk te doen? 

Dit is uiteraard voor iedere organisatie anders, maar de resultaten van een goed ingerichte werkomgeving zijn hetzelfde. Ga daarom in gesprek met de medewerkers en ga samen aan de slag. Zo bereik je de optimale employee experience en heb je die gelukkige en toegewijde medewerkers die elke dag het beste van zichzelf geven. 

Bewezen omgevingsfactoren die werken 

Wel zijn er bepaalde omgevingsfactoren waarvan bewezen is dat ze een positieve invloed hebben op de werkomgeving. Dit zijn onder andere prettig licht, een aangename temperatuur, voldoende ventilatie, een juiste akoestiek en het werken met kunst in de inrichting. 

Meer informatie over het effect van kunst op de werkomgeving.

 
Annemieke Hoogendoorn