Kleur op kantoor

Rood geeft energie, geel stemt vrolijk en groen heeft een rustgevend effect. Voor veel mensen zal het niet als een verrassing komen dat deze kleuren onze gemoedstoestand kunnen beïnvloeden. Maar kleur kan nog veel meer. Het platform HR Dive schreef een blog over de mogelijkheden en effecten van kleurgebruik op kantoor.

Business+Art+Service+-+Noël+Loozen.jpg

Volgens HR Dive is bestaat er niet één duidelijke formule die bepaalt welke kleuren welk effect hebben in een omgeving. Iedere organisatie is anders en zal dus op zoek moeten naar een voor hen passend kleurenpalet in de beschikbare ruimtes.

Wel zetten we graag een aantal tips en mogelijkheden uit het artikel voor je op een rijtje:

  • Een verandering in de basiskleur op kantoor kan al een groot effect hebben; start hier dus mee. Zo kan een verandering van een steriel ‘corporate white’ naar een warmere tint wit of zelfs grijs, een enorm effect hebben op de algehele uitstraling van je kantoor.

  • Nadat je de basiskleur hebt bepaald: denk goed na waar en met welk doel je gebruik wil maken van bepaalde ‘statement kleuren’. Gebruik je kleuren in een bepaald deel van het kantoor om bij je werknemers een energiek of rustgevend gevoel te stimuleren? Of kies je voor een opvallende kleur bij de ontvangstruimte om een gewenste indruk op klanten achter te laten?  

  • Onderzoek of je de kleuren van je bedrijfslogo in het kleurenpalet op kantoor kan laten doorwerken. Dit zorgt voor consistentie in stijl en herkenbaarheid voor je klanten. Als je logo qua kleurgebruik geen directe uitkomst biedt, is het ook een mogelijkheid om met complementaire kleuren in combinatie met je logo te werken.  

  • Kleuren kunnen ingezet worden om een bepaalde ruimte-indeling te maken en zo de functie van verschillende ruimtes van elkaar te onderscheiden. Voor grote open kantoorruimtes kan zo op een laagdrempelige manier toch een onderscheid in soorten werkruimte gemaakt worden.

  • Maak bewust gebruik van een combinatie tussen kleuren en materialen (hout, textiel, metaal) op kantoor.

  • Durf soms een risico te nemen: ‘you can always repaint’.

Amerentske Koopman, Lievelingskost VII

Amerentske Koopman, Lievelingskost VII

Natuurlijk zagen we na het lezen van deze blog veel overeenkomsten met het inzetten van kunst op kantoor. Zo kan ook de juiste keuze van kunstwerken verschillende effecten hebben; van het stimuleren van werknemers tot een positieve indruk achterlaten op klanten. Ook kun je letterlijk kleur in het bedrijf brengen door kunst in te zetten: van kleurrijke kunstwerken die mensen vrolijk stemmen tot rustgevende kunstwerken in bijvoorbeeld blauwtinten. En mocht het toch niet bevallen? Overschilderen raden we in het geval van kunst wél af, maar je kunt de gekozen kunst na een poosje gewoon weer omwisselen.

Puck Barendrecht