Case: Bilfinger

Industriële dienstverlening

BAS-bilfinger-header.jpg

Van een saai, verouderd kantoorpand naar een sfeervolle werkruimte die spréékt: dat was de uitdaging waar Bilfinger voor stond. Toen de industriële dienstverlener vorig jaar verhuisde naar een nieuw pand in Rotterdam, trok het Business Art Service aan de mouw voor een passende aankleding. ‘Wij zijn direct, creatief en open-minded: dat stralen de kunstwerken ook uit.’

 
 
Business-Art-Service---Honey-1x1-25p.png

Dat een bedrijf als Bilfinger, dat onder andere steigers bouwt, kunst aan de muren heeft hangen, dáár kijken sommige klanten van op, vertelt marketing- en communicatiemanager Jeff Mansveld. ‘Maar de verbazing is altijd positief. Het toont aan dat wij een fijne werksfeer belangrijk vinden en werken aan onze uitstraling.’

Bilfinger leent al jaren kunst bij Business Art Service, maar een jaar geleden kreeg de samenwerking een nieuwe impuls. Het bedrijf verhuisde van een oud kantoor ‘met een ouderwetse inrichting’ in Zwartewaal naar een ‘écht kantoorpand met vijf verdiepingen’ in de Rotterdam Waalhaven. Aan Business Art Service de taak om de nieuwe werkomgeving een fris gezicht te geven. Mansveld: ‘In bepaalde ruimtes, zoals de kantine, wilden we een huiselijke sfeer creëren, terwijl in bijvoorbeeld de meeting rooms een professionele uitstraling belangrijk was. Als het juiste kunstwerk op de juiste plek hangt, kan dat versterkend werken. Daarin zijn we erg goed begeleid.’ Zo worden klanten nu verwelkomd in een lichte receptieruimte met daarin twee forse sculpturen en kunnen medewerkers tijdens een vergadering hun ogen even laten rusten op een abstract schilderij met een legio aan rustgevende groentinten.

De verhuizing hield echter niet alleen de nood aan een nieuwe aankleding in, ook de bestaande kunstcollectie van Bilfinger moest beoordeeld worden. ‘Omdat de directie van ons bedrijf altijd erg kunst-minded is geweest, hadden we in de loop der jaren een stevige eigen kunstcollectie opgebouwd’, vertelt Mansveld. ‘Maar op het nieuwe kantoor zou er geen plek voor zijn en daarnaast waren sommige stukken gedateerd. Business Art Service heeft deze kunstwerken beoordeeld, een selectie gemaakt van wat weg kon – dat bleek 60% te zijn van de hele collectie - en via een kunstveiling verkocht.’ Mansveld vond het fijn dat hij dit proces volledig uit handen kon geven en wat bleek? ‘Het heeft ook nog eens meer opgebracht dan in eerste instantie werd geschat: helemaal mooi, natuurlijk.’ (lacht)

Of Mansveld zelf een favoriet kunstwerk heeft? Lastig kiezen, geeft hij toe, maar hij is stiekem wel erg blij met het schilderij dat op zijn eigen kantoor, de marketingafdeling, hangt. ‘Het is een groot, geabstraheerd werk met een brug erop, het doet een beetje Rotterdams aan. Qua kleur, sfeer en inhoud is het een fijne aanvulling op ons werkgebied.’ Als hij naar het werk kijkt, voelt hij tóch wat trots opzwellen voor zijn werk én zijn stad, geeft hij toe. Gelukkig zijn de meeste collega’s en klanten het met hem eens, al vinden sommige ‘bepaalde werken minder mooi’ (Mansveld blijft als communicatieprofessional diplomatiek). Maar dat moet kunnen, wat hem betreft: ‘Kunst is subjectief, dat is het leuke eraan. Alleen al het feit dat het überhaupt reacties oproept, maakt het waardevol.’

Fact sheet

Bedrijf: Bilfinger Industrial Services
Sector: Industriële dienstverlener van o.a. steigers, isolatie en conserveringsdiensten
Aantal werknemers: 3000 in Nederland en België verspreid over 8 kantoren en meer dan 100 werklocaties. Het hoofdkantoor bevindt zich in Rotterdam.
Samenwerking met Business Art Service sinds: 2005
Aantal kunstwerken: 40

 

‘In bepaalde ruimtes, zoals de kantine, wilden we een huiselijke sfeer creëren, terwijl in bijvoorbeeld de meeting rooms een professionele uitstraling belangrijk was. Als het juiste kunstwerk op de juiste plek hangt, kan dat versterkend werken. Daarin zijn we erg goed begeleid.’

Vijf vragen aan…

Jeff Mansveld, marketing- en communicatiemanager bij Bilfinger

  1. Een inspirerende werkomgeving bestaat voor mij uit…
    ‘Licht, ruimte, sfeer, visuele aankleding.’

  2. Het meest besproken kunstwerk is…
    ‘De kunstwerken van Robin Noorda: Rotterdam CS en Holland-Amerika kade. Het zijn een soort panorama-foto’s, maar dan rond gemaakt. En ze zijn geïnspireerd op Rotterdam, dat is leuk. Mensen vinden ze mooi en tof.’

  3. Een kunstwerk op kantoor moet voldoen aan…
    ‘Het moet ondersteunend werken voor de ruimte waar het hangt. Daarom hebben wij ook allerlei soorten kunst op kantoor: van abstracte schilderijen tot moderne foto’s en sculpturen. Elk medium heeft zijn eigen ‘gevoel’.’

  4. Mijn ideeën voor de aanstaande kunstwissel…
    ‘We zitten nog geen jaar in het pand en alles wat er nu hangt, matcht perfect. Misschien gaan we in de toekomst meer richting fotowerk in plaats van schilderijen, dat is vaak iets moderner en past goed bij ons bedrijf.’

  5. De samenwerking met Business Art Service…
    ‘Was top! Het ontzorgen was heel fijn en het advies op gebied van onze eigen kunst en leenkunst was heel nuttig. Ons oude kantoor en het nieuwe pand zijn totaal tegengesteld, dus er was ruimtelijk inzicht voor nodig om dit goed in te richten. Ik geloof absoluut dat kunst zorgt voor meer arbeidsvreugde en een sfeerverbeteraar is. Onze doelen zijn behaald.’

 
Business Art Service - tube-blush-on-cloud3.png
Business Art Service - Bilfinger.jpg

Wil je weten wat we kunnen doen voor jouw organisatie?

Wij laten het je graag zien in een vrijblijvend kennismakingsgesprek waarin je een goed beeld krijgt van onze werkwijze, uitgebreide collectie en de mogelijkheden.

Business-Art-Service---Cloud-1x1-15p.png