Case: Martha Flora

Zorg

BAS-martha_flora-header.jpg

Niet te wild en vooral rustgevend: kunst voor ouderen met een dementievorm moet aan een aantal voorwaarden voldoen. Martha Flora, boutique verpleeghuizen voor mensen met dementie, werkt al sinds 2013 samen met Business Art Service. ‘De juiste kunst geeft onze mensen een geborgen gevoel.’

 
 
Business-Art-Service---Blush-1x1-50p.png

Vernoemd naar zijn eigenzinnige moeder, opende Marco Ouwehand vijf jaar geleden het eerste Martha Flora-huis in Den Haag. Zijn ambitie om ‘een zorgomgeving te creëren met de allerbeste dementiezorg’ heeft inmiddels de vorm aangenomen van 11 locaties verspreid over heel Nederland.

Business Art Service was er vanaf het begin bij. ‘Toen kon ik het me niet permitteren om kunstwerken aan te schaffen, maar ik wilde wél de kwaliteit binnenhalen. Ons interieur, inclusief de kunst, moet de goede zorg reflecteren; voor mij waren schilderijen met huilende zigeunerjongetjes aan de muur geen optie.’

Hij nam een binnenhuisarchitecte – Odette Welvaars – ter hand met als missie: de gemeenschappelijke ruimtes zó in te richten dat de mensen zich er op hun gemak voelen. Wat betekent dit op gebied van de kunstkeuze? Ouwehand: ‘Met name kunst die een andere wereld laat zien dan de onze, is tricky. Dat kan vervelende reacties oproepen bij mensen. Zo is er een voorbeeld in de literatuur, waarbij dementerende mensen in een gordijn met paisleymotief hagedissen of krioelende slangen zien en daar van schrikken.’

Ook is er geput uit de kleurenpsychologie. Zo domineert de kleur geel – inspirerend en opwekkend - in de atelierruimte en komt rood veelvuldig terug in de muren en kunst in de keuken; deze kleur zou namelijk de eetlust opwekken. ‘Daarnaast is er nog een bibliotheek, een tuinkamer en een woonkamer. In al deze ruimtes proberen we met de inrichting verschillende prikkelniveaus te creëren. Kunst speelt daar een rol in.’

Wilde expressionistische taferelen of levensgrote sculpturen zul je in de huizen van Martha Flora niet snel aantreffen (het eerste te verwarrend, het tweede mogelijk onveilig) en ook al te schreeuwerige kleuren worden bij voorkeur vermeden. Ouwehand: ‘Oudere mensen krijgen een steeds geler wordende lens, waardoor ze kleurtonen anders gaan zien. We hebben daar rekening mee gehouden. Als je bij ons binnenkomt valt mij dus op dat de kleuren wel uitgesproken, maar niet fel en ‘in your face’ zijn.’

Wat Ouwehand betreft is het grote aanbod één van de voordelen van Business Art Service. ‘Tijdens iedere kunstwissel slagen we er toch weer in om de kunst kloppend te krijgen met de verschillende ruimtes. We hebben zeefdrukken gehad, fotografische werken, schilderijen, litho’s… En inmiddels weten de kunstadviseurs welke werken wel of niet geschikt zijn.’ Een uitgesproken favoriet werk heeft hij niet (daarvoor zijn er simpelweg te veel kunstwerken), al is hij wel erg te spreken over een reeks abstracte schilderijen met bladgoud die in de woonkamer hangen van de Rotterdamse Martha Flora: ‘Klassiek en stijlvol’.

En de bewoners zelf, wat vinden zij ervan? ‘Eerlijk gezegd krijg ik nooit reacties over de kunstwerken. Maar in onze context is dat een goed teken: de werken gaan blijkbaar zo goed op in de omgeving, dat de bewoners zich er op hun gemak bij voelen en ze niet ervaren als een stoorzender. En mocht dat toch ooit een keer gebeuren, dan weten we dat we snel en gemakkelijk kunnen ruilen – flexibiliteit is één van de troeven van Business Art Service.’

Fact sheet

Bedrijf: Martha Flora
Sector: Zorg
Aantal locaties: 11
Samenwerking met Business Art Service sinds: November 2013
Aantal kunstwerken: 500

 

‘Daarnaast is er nog een bibliotheek, een tuinkamer en een woonkamer. In al deze ruimtes proberen we met de inrichting verschillende prikkelniveaus te creëren. Kunst speelt daar een rol in.’

Vier vragen aan…

Marco Ouwehand, directeur Martha Flora

  1. Een inspirerende zorgomgeving bestaat uit…
    ‘Een zo normaal mogelijke leefomgeving waarin mensen zoveel mogelijk zichzelf kunnen zijn.’

  2. Een kunstwerk in een zorgomgeving moet voldoen aan
    ‘Het moet met liefde en zorg zijn uitgekozen en passen binnen het integrale inrichtingsconcept.’

  3. De meerwaarde van kunst in een zorgomgeving is…
    ‘Het maakt de woonomgeving leefbaarder. Kale muren geven een kille indruk. In het AMC Ziekenhuis in Amsterdam hangt bijvoorbeeld veel kunst; het is aangenaam er te zijn en mensen voelen zich er op hun gemak.’

  4. Een tip voor andere zorginstellingen die met kunst willen beginnen is
    ‘Zie kunst niet als sluitpost, maar neem het mee in een geïntegreerd inrichtingsconcept.’

 
BAS-tube-blush_on_grey.png
Business Art Service - Martha Flora.jpg

Wil je weten wat we kunnen doen voor jouw organisatie?

Wij laten het je graag zien in een vrijblijvend kennismakingsgesprek waarin je een goed beeld krijgt van onze werkwijze, uitgebreide collectie en de mogelijkheden.

Business-Art-Service---Cloud-1x1-15p.png