Case: SAS Institute

Informatietechnologie

BAS_SAS-Set11_Klein.jpg

Een prachtig historisch kantoorpand met muurschilderingen en zalen die vernoemd zijn naar bekende kunstenaars. Bij de Belgische vestiging van SAS Institute, internationale speler in softwareontwikkeling, zit kunst in het DNA. Dit jaar zijn ze maar liefst 20 jaar klant bij Business Art Service. En niet voor niets: ‘kunst geeft echt een belangrijke meerwaarde aan een ruimte.’

 
 
Business-Art-Service---Honey-1x1-25p.png

Facility & Fleet Manager Marleen Reniers is vanaf het begin betrokken bij de samenwerking tussen SAS en Business Art Service. ‘Dat we iets met kunst wilden op de werkvloer, was al snel duidelijk. Maar we wilden niet meteen kunstwerken aankopen. Zodoende kwamen we uit bij Business Art Service.’

De kunsthuurformule van Business Art Service werkt inmiddels al 20 jaar heel goed voor SAS. Uit de collectie kiezen ze voornamelijk schilderijen, zowel figuratief als abstract werk. Hoe deze keuze in de beginjaren tot stand kwam? ‘Aanvankelijk werden er schilderijen gekozen die thematisch aansloten bij de kunstenaarsnamen die de kantoorruimtes dragen: René Magritte, Vincent van Gogh, Paul Delvaux’ - vertelt Marleen. Uiteindelijk koos men voor een meer thematische selectie, zoals kunstwerken binnen het thema ‘natuur’ of ‘mens’. Marleen leerde hier ook een belangrijke les voor het kiezen van kunst op kantoor: ‘kies nooit voor maar één thema. Een diverse selectie kunstwerken is belangrijk omdat iedereen iets anders mooi vindt.’

Waar een kunstwerk voor SAS nog meer aan moet voldoen? ‘De kunst en de ruimte moeten vooral een aanvulling vormen op elkaar.’ Voor elke ruimte is een kunstwerk gekozen dat goed aansluit bij de stijl en de kleuren van de ruimte. Paarse muren? Een abstract werk waarin op een subtiele manier de paarstinten in terugkomen maakt de ruimte af. In een andere ruimte is gekozen voor een werk met veel bruin en wit, aansluitend op het kleurgebruik in de ruimte. Dat er in het pand ook permanente schilderingen aanwezig zijn, levert volgens Marleen gelukkig weinig beperkingen op. ‘De meeste muurschilderingen zijn te zien in de hal en bij de trappen, terwijl de andere kunstwerken in de kantoren en vergaderzalen hangen.’

Dat de medewerkers zich allemaal kunnen vinden in de keuze van de kunstwerken, vindt SAS belangrijk. ‘Vooral de laatste jaren zijn medewerkers meer betrokken bij het kiezen van de kunst. Als iemand een suggestie heeft voor een kunstwerk of het juist met een keuze niet eens is, nemen we die input zeker mee in het keuzeproces.’ De jaarlijkse kunstwissel vindt daarom ook zeker niet buiten kantoortijden plaats, voegt Marleen toe. De kunstwissel leeft onder iedereen en laat telkens weer een frisse wind door de ruimtes waaien. Ook nieuwe collega’s valt de kunst aan de muur al snel op, waarna één van de medewerkers vaak graag een toelichting geeft op het huurconcept. De reacties die daarop volgen, zijn bijna altijd positief.

Met 20 jaar is de aanwezigheid van de kunst sterk verweven met SAS’ kantoor en haar medewerkers. De jaarlijkse wissel houdt de ruimtes boeiend. En voor de toekomst? ‘Wellicht gaan we naast schilderijen binnenkort ook eens een keer experimenteren met sculptuur in de ruimte.’

Fact sheet

Bedrijf: SAS Institute Inc.
Sector: Informatietechnologie
Aantal locaties: 1
Samenwerking met Business Art Service sinds: 1999
Aantal kunstwerken: 19

 

‘Vooral de laatste jaren zijn medewerkers meer betrokken bij het kiezen van de kunst. Als iemand een suggestie heeft voor een kunstwerk of het juist met een keuze niet eens is, nemen we die input zeker mee in het keuzeproces.’

Vijf vragen aan…

Marleen Reniers, Facility & Fleet Manager bij SAS Institute

  1. Een inspirerende werkomgeving bestaat voor mij uit …

    ‘Een zekere vorm van gezelligheid. Een werkomgeving moet natuurlijk functioneel zijn, maar zéker ook aangenaam.’

  2. Het meest besproken kunstwerk is …

    ‘Het kunstwerk ‘Goed, goed gekleed’ van Armien Visser. We hebben vergaderzalen die naar bekende Belgische kunstenaars zijn vernoemd. In de Magritte-zaal hing een aantal jaar geleden een kunstwerk dat qua stijl ook erg op Magritte leek: een man in een maatpak met witte handschoenen, zonder hoofd. De meningen over dit schilderij waren onder de werknemers erg verdeeld, maar daarom bracht het wel een gesprek op gang.’

  3. Een kunstwerk op kantoor moet voldoen aan …

    ‘De werkomgeving. Een kunstwerk moet aan de uitstraling van de werkplek bijdragen, op dat moment heeft het meerwaarde.’  

  4. De samenwerking met Business Art Service is …

    ‘Goed, anders zouden we natuurlijk ook niet al 20 jaar met jullie samenwerken!’

  5. Een tip voor andere kantoren die kunst zouden willen ophangen zou zijn

    Doe het vooral! Kunst geeft echt een belangrijke meerwaarde aan een ruimte. Door middel van kunst kun je op een heel makkelijke manier toch elke keer weer een frisse wind door je kantoor laten gaan, zonder je kantoor fysiek ingrijpend te veranderen. Zo blijven de ruimtes boeiend.

 
Business Art Service - tube-blush-on-cloud3.png
Business Art Service - SAS Institute.jpg

Wil je weten wat we kunnen doen voor jouw organisatie?

Wij laten het je graag zien in een vrijblijvend kennismakingsgesprek waarin je een goed beeld krijgt van onze werkwijze, uitgebreide collectie en de mogelijkheden.

Business-Art-Service---Cloud-1x1-15p.png