Case: SITA

IT / techniek

BAS-sita-header.jpg

In de categorie ‘bijzondere kantoren’: meet SITA. Het bedrijf, dat een systeem ontwikkelde waarmee passagiers zelf hun vluchtbagage kunnen inchecken, bevindt zich in een heuse voormalige luchthaven. Met zijn strakke witte muren en rechthoekige lijnen, miste dit Haagse monument echter warmte – enter Business Art Service. ‘Kunst aan de wand creëert huiselijkheid. De meesten werken 40 uur in de week, dan is het erg fijn dat je je op je werk ook thuis kunt voelen.’

 
 
Business-Art-Service---Pine-1x1-20p.png

Als Henny Schoonewelle, office manager, zijn favoriete kunstwerk van de afgelopen drie jaar – zo lang werkt SITA al samen met Business Art Service – omschrijft, moet hij weer gniffelen. ‘Een keramisch beeld van een boomstam met een konijntje erin.’

‘Dat heeft een jaar bij de ingang gestaan, op een zuil. Het was erg geestig en bracht een hoop vragen met zich mee – positief én negatief, maar dat laatste deed er eigenlijk niet toe. Het prikkelde in ieder geval.’ Waar Schoonewelle in het begin nog koos voor kunstwerken met ‘vliegtuigen’ als thema, liet hij dat tijdens een volgende kunstwissel varen en ging, naar eigen zeggen, ‘helemaal los.’ Inmiddels worden de strakke muren van het oude luchthavencomplex verlevendigd met abstracte schilderijen, popart-werken en enkele sculpturen.

Natuurlijk, de kunstwerken zorgen voor een visuele verrijking en daar had het pand behoefte aan, maar Schoonewelle ziet ook andere voordelen. Dat begint al bij het selectieproces, vertelt hij. ‘Business Art Service maakt op basis van een gesprek een preselectie van kunstwerken, die bij ons worden uitgestald bij de ingang. Dan ga ik er doorheen en heb al vrij snel een voorkeur: dit wel, dit niet. Vervolgens vraag ik advies als het om een bepaalde ruimte gaat aan de mensen die er vaak zitten: ‘wat heeft jullie voorkeur?’ Samen komen we dan tot een eindkeuze.’

Het betrekken van de medewerkers geeft volgens hem een impuls aan hun motivatie en inspiratie. ‘Niet alleen toon je met kunst aan de muren dat een kantoorruimte helemaal niet saai hoeft te zijn en creëer je een warme werkomgeving, ook ontstaat er zo een saamhorigheidsgevoel.’ Het ‘samen doen’, de focus leggen op een gezonde bedrijfscultuur waarin ieders stem gehoord wordt en je als een team werkt aan elkaars welzijn: het past bij een modern bedrijf, aldus Schoonewelle – en ja, kunst speelt daar een rol in. ‘Ieder jaar wordt er weer uitgekeken naar de kunstwissel, het leeft enorm onder de collega’s. Het kantoor blijft er levendig door.’

En ‘levendigheid’ is wel welkom: de meeste medewerkers van SITA houden zich bezig met software-ontwikkeling en brengen immers 40 uur per week zittend door achter een scherm. Niet anders dan de meeste andere bedrijven, zegt Schoonewelle. ‘Een schilderij of sculptuur geeft toch een ander soort impuls aan dat kille, rationele waar wij de hele dag mee bezig zijn. Het verfrist het denken, maar tegelijk mag het het niet verstoren. Ik ben dus altijd op zoek naar kunstwerken die opvallen, maar niet afleiden en daar helpt Business Art Service bij.’

Fact sheet

Bedrijf: SITA
Sector: IT/ techniek. SITA heeft een bag-dropsysteem ontwikkeld voor luchthavens wereldwijd.
Aantal werknemers: : 40 op het kantoor in Den Haag; 400 internationaal.
Samenwerking met Business Art Service sinds: 2016
Aantal kunstwerken: 10

 

‘Niet alleen toon je met kunst aan de muren dat een kantoorruimte helemaal niet saai hoeft te zijn en creëer je een warme werkomgeving, ook ontstaat er zo een saamhorigheidsgevoel.’

Vier vragen aan…

Henny Schoonewelle, office manager bij SITA

  1. Een inspirerende werkomgeving bestaat voor mij uit…
    ‘Warmte, een welkom gevoel, een open sfeer. Kunst kan daar een onderdeel van zijn; het geeft de indruk van een bepaalde betrokkenheid en zorg vanuit het bedrijf voor de mensen die er werken.’

  2. Het kunstwerk dat de meeste complimenten heeft gekregen is…
    ‘Een groot, kleurrijk schilderij met een soort skyline van silhouetten van gebouwen erop en letters. De kleuren matchen met onze huisstijlkleuren en het is een echte eyecatcher. Daarom hangt het bij de entree.’

  3. Een kunstwerk op kantoor moet voldoen aan…
    ‘Het moet een eyecatcher zijn, maar geen doorn in het oog. Dat kan ook aan de hoeveelheid kunst hangen: te veel of dusdanig magertjes dat het niks doet. Een goede balans hierin zoeken is belangrijk.’

  4. Mijn ideeën voor de aanstaande kunstwissel…
    ‘Meer de nadruk op texturen leggen! Dat kan textielkunst zijn, met bijzondere wandkleden. Dat soort werken stralen warmte uit, zijn verrassend én dempen geluid. Heel handig.’

 
Business Art Service - tube-blush-on-cloud.png
Business Art Service - SITA.jpg

Wil je weten wat we kunnen doen voor jouw organisatie?

Wij laten het je graag zien in een vrijblijvend kennismakingsgesprek waarin je een goed beeld krijgt van onze werkwijze, uitgebreide collectie en de mogelijkheden.

Business-Art-Service---Cloud-1x1-15p.png